Cykling som träning

Triathlete cycling on a bicycle

Cykling är ett väldigt bra sätt att hålla sig i form, det passar dessutom de flesta oavsett vilken kondition eller styrka man har.

Många som är överviktiga finner det obekvämt och får lätt ont av många typer av träning, även löpning som annars är väldigt lättillgängligt. Cykling belastar dock inte knäna eller benen på samma sätt och är därför en mycket skonsam form av motion. Dessutom kan man ju precis som löpning själv välja vilket tempo man håller. En annan fördel med cykling är att man tränar många stora muskelgrupper på en och samma gång.

Som man cyklar kommer man att förbättra kroppens förmåga att ta upp syre, det är detta som är den största anledningen till att cyklingen känns lättare och lättare som man tränar mer och mer. Man stärker även hjärtmuskulaturen, vilket gör  att hjärtat enklare kan pumpa mer blod. Detta hjälper även till att minska risken för åderförkalkning och hjärt- och kärlsjukdomar.

Cykling är även bra för rörligheten och är därför en hjälpsam träningsform för personer som känner att de är lite stela. Med bättre rörlighet och smidighet minskar man faktiskt risken för skador.

Sajten iForm har många artiklar kring cykling och även bra program för nybörjare. Är man inte en helt otränad nybörjare kan man använda sajtens sökfunktion för att hitta fler program.

Ett annat tips är att skaffa träningskläder som lämpar sig för denna träningsform, det kommer att göra det mer bekvämt att cykla som man trappar upp intensiteten och tiden man är ute. Föredrar man att lyssna på musik medan man cyklar kan man även se till att skaffa ett sportarmband där man kan fästa mobilen. Dessa kommer oftast med ett genomskinligt platsskydd som ändå tillåter att man använder pekskärmen.